1. Mit jelent a munkára képes
állapot?
Csak a konkrét munkakör ismeretében
határozható meg, mit jelent adott esetben
a munkára képes állapot. A
munkaidőben a munkavállaló
köteles gondoskodni munkára képes
állapotáról, így
például alkoholt, más
bódítószert nem fogyaszthat,
illetve a munkaidő kezdetén kellően
kipihenten, megfelelő öltözetben kell
megjelennie. A munkáltató bármikor
ellenőrizheti a munkavállaló
munkára képes állapotát,
azonban a rendeltetésszerű
joggyakorlás követelményeit be kell
tartania.
2. Mitörténik, ha megtagadom a
munkára képes állapot
ellenőrzését?
Amennyiben a munkavállaló megtagadja az
ellenőrzésben való
részvételt, az
kötelezettségszegésnek
minősül. Ha a munkavállaló nem
vesz részt az alkoholos
befolyásoltságot ellenőrző
vizsgálatban, akkor ugyanazok a
következmények, mintha az alkoholos teszt
pozitív lett volna.
3. Mikor igazolt és fizetett a
távollét a munkahelyemtől?
Az Mt. több olyan időtartamot
meghatároz, amikor a munkavállaló
mentesül rendelkezésre állási
és munkavégzési
kötelezettségének
teljesítése alól. Ezek egy
részére távolléti
díj jár, a többi esetben viszont nem
kap díjazást a munkavállaló
a munkáltatótól. Az Mt. 55.
§-ában felsorolt esetek igazolt
távollétnek minősülnek. Az
együttműködési
kötelezettségből eredően a
munkavállaló köteles
haladéktalanul bejelenteni, ha valamelyik
jogcím alapján mentesülni
kíván a rendelkezésre
állási és
munkavégzési kötelezettsége
alól. A munkáltató
kérésére a
munkavállaló köteles hitelt
érdemlően bizonyítani, hogy a
mentesülésre okot adó
körülmény valóban
fennáll (pl. a hozzátartozó
halálát, vagy önkéntes
tűzoltói szolgálatát).
A mentesülés díjazással
járó esetei:
- a kötelező orvosi vizsgálata
tartama. Ez alatt a kötelezően
előírt orvosi vizsgálatot kell
érteni. Nem mentesül
munkavégzési és
rendelkezésre állási
kötelezettsége alól a
munkavállaló önmagában
azért, mert orvoshoz kell mennie, és a
rendelési idő a munkaidejére esik.
Ebben az esetben a munkavállalónak rendes
szabadságot kell igénybe vennie, vagy a
munkáltatóval megegyeznie a
távollétről.
- a véradáshoz szükséges,
legalább négy óra időtartam.
- a szoptató anya számára a
szoptatás első hat hónapjában
naponta kétszer egy, ikergyermekek esetén
kétszer két óra, a kilencedik
hónap végéig naponta egy,
ikergyermekek esetén naponta két
óra mentesülés jár.
- a munkavállaló
hozzátartozója halálakor
két munkanap. Ezt a munkavállaló
kérésének megfelelő
időpontban kell biztosítani, de -
rendeltetésére figyelemmel - csak a
halálesetet követő időszakban
igényelhető (pl. a temetés
napjára).
- általános iskolai tanulmányok
folytatása, továbbá a felek
megállapodása szerinti
képzés, továbbképzés
esetén, a képzésben való
részvételhez szükséges
idő. Az 1992. évi Mt.-ből ismert
tanulmányi munkaidő-kedvezmények
tehát megszűntek, a törvény
alapján egyedül az általános
iskolai tanulmányok idejére jár
távollét, egyébként a
feleknek kell megállapodni a
mentesülés feltételeiről.
Ugyanakkor, a 2012. július 1-jét
megelőzően megkezdett tanulmányokra a
tanulmányok befejezéséig, de
legfeljebb a jogszabály vagy az oktatási
intézmény által előírt
képzési idő tartamára az
1992. évi Mt. 2012. június 30.
napján hatályos 115. §-a az
irányadó.
- ha a munkavállalót
bíróság vagy hatóság
előtt tanúként hallgatják
meg. Ha a munkavállaló az
eljárásban más szerepben vesz
részt, az díjazással nem
járó mentesülési esetet
jelent.
- vétkes kötelezettségszegés
gyanúja esetén a
körülmények kivizsgálása
érdekében a munkavállaló
mentesíthető a rendelkezésre
állási és
munkavégzési kötelezettsége
alól.
4. Milyen esetekben igazolt, de nem
díjazott a távollét a
munkahelyemtől?
A munkavégzés alóli
mentesülés díjazással nem
járó esetei a következők:
-
a munkavállaló
keresőképtelensége. A
munkavállalót naptári
évenként 15 munkanap
betegszabadság illeti meg, ha ezt a
keretet kimerítette, a
továbbiakban
keresőképtelenség
jogcímen mentesül a
munkavégzési és
rendelkezésre állási
kötelezettsége alól.
-
a jogszabály szerinti, az emberi
reprodukciós eljárással
összefüggő,
egészségügyi
intézményben
történő kezelés
tartama.
-
az önkéntes vagy
létesítményi
tűzoltói szolgálat
ellátása.
-
bíróság vagy
hatóság
felhívására, vagy az
eljárásban való
személyes részvételhez
szükséges időtartam. Ha
azonban a munkavállalót
tanúként hallgatják meg,
úgy távolléti díja
is megilleti.
-
a különös
méltánylást
érdemlő személyi,
családi vagy
elháríthatatlan ok miatt indokolt
távollét tartama. Ide tartozik,
ha a munkavállaló
hozzátartozóját
váratlanul orvoshoz kell vinnie
(különös
méltánylást
érdemlő családi ok), vagy a
hirtelen leesett hó miatt nem tud
bejutni a munkahelyére
(elháríthatatlan ok). E
távollétnek nincs időbeli
felső határa, de a
mentesülés csak addig áll
fenn, amíg az alapjául
szolgáló ok valóban
különös
méltánylást
érdemel, vagy
elháríthatatlan
természetű.
-
munkaviszonyra vonatkozó
szabályban meghatározott
időtartam.
A mentesülési esetek tovább
bővíthetőek kollektív
szerződésben.
5. Hol találom az
átirányítás
szabályait az új Munka
Törvénykönyvében?
Az új Munka Törvénykönyve a
korábbi törvényben
meghatározott
átirányítás,
kiküldetés, kirendelés
jogintézményét lényeges
leegyszerűsítette. Az új Mt.-ben,
„a munkaszerződéstől
eltérő foglalkoztatás”
címszó alatt találjuk azokat a
rendelkezéseket, amelyek a fentebb
említett jogintézmények
helyére kerültek. Fontos megjegyezni, hogy
a munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatás szabályai 2013.
január 1. napján lépnek
hatályba. 2012. december 31-ig továbbra
is alkalmazandóak az 1992. évi Mt.
átirányításra,
kiküldetésre, kirendelésre és
rendhagyó kirendelésre vonatkozó
előírásai.
A munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatás szabályainak
alkalmazásával, a
munkáltatónak lehetősége van
arra, hogy a munkáltató a
munkavállalót átmenetileg a
munkaszerződéstől eltérő
munkakörben, munkahelyen vagy más
munkáltatónál foglalkoztassa.
Változás az előző
szabályozáshoz képest, hogy a
törvény mellőzi a
helyettesítési díjra
vonatkozó korábbi rendelkezéseket,
nem köti a kirendelést ahhoz, hogy az
ugyanazon tulajdonosi körhöz tartozó
munkáltatóhoz
történjék. A
munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatás csak ideiglenes lehet. A
munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatás tartama naptári
évenként összesen a
negyvennégy beosztás szerinti munkanapot
vagy 352 órát nem haladhatja meg.
Új rendelkezés, hogy a negyvennégy
munkanapot a törvény
munkaórában is engedi számolni.
Azonban, ha munkáltató ezt a
módszert alkalmazza, a munkanapban való
számításra nem térhet
át és az áttérés
fordított irányban is tiltott. A
munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatás várható
tartamáról a munkavállalót
tájékoztatni kell.
6. Milyen díjazás jár a
munkavállalónak a
szerződéstől eltérő
foglalkoztatás időtartamára?
A korábbi szabályozás a munka
díjazásának
szempontjából
különbséget tett abban, hogy a
munkavállaló a saját
munkaköre helyett vagy mellett végez-e
más munkát, és hogy az
ellátott több munkakörre
fordított idő
elkülöníthető-e, vagy sem. Az
új szabályozásban nincs ilyen
különbségtétel. A
főszabály szerint a
munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatás esetén a
munkavállaló az általa
ténylegesen ellátott munkakör
szerinti díjazására jogosult.
7. Köteles munkáltatóm
biztosítani a munkavégzéshez
szükséges eszközöket?
Főszabály szerint a
munkáltató kötelezettsége a
munkavégzéshez szükséges
feltételek biztosítása, így
a munkaeszközökről,
alapanyagokról, megfelelő
munkavégzési helyről való
gondoskodás. A törvény azonban
lehetővé teszi, hogy egyes
munkafeltételeket a munkáltató
és a munkavállaló
megállapodása alapján a
munkavállaló biztosítson. Nem
tilos tehát az olyan megegyezés, amely
szerint a munkavállaló a saját
mobiltelefonját, GPS
készülékét, vagy
fúrógépét köteles
használni a munkaviszonyból eredő
kötelezettségei teljesítése
során.
8. Munkaszerződésemben olyan
kikötés szerepel, ami azt írja
elő, hogy a helyettesítésemről
magamnak kell gondoskodni. Jogszerű ez?
A munkaszerződésnek az a
kikötése, hogy a munkavállaló
a helyettesítéséről maga
köteles gondoskodni, semmis. A
munkavégzés megszervezése,
így a kieső munkavállaló
helyettesítése ugyanis a
munkáltató kötelezettsége, az
ilyen kikötést tehát semmisnek kell
tekinteni.
9. Mikor tagadhatom meg a munkáltató
utasítását?
Az Mt. szerint a munkavállaló
köteles megtagadni az utasítás
teljesítését, ha annak
végrehajtása más személy
egészségét vagy a környezetet
közvetlenül és súlyosan
veszélyeztetné. Például, az
ipari alpinista karbantartók vezetője
köteles megtagadni azt az utasítást,
hogy csapatával egy olyan épület
homlokzatát vizsgálják át,
ahol nem biztosított a leesés elleni
védőfelszerelés.
A munkavállaló megtagadhatja az
utasítás
teljesítését, ha annak
végrehajtása munkaviszonyra
vonatkozó szabályba ütközik,
vagy a munkavállaló életét,
testi épségét vagy
egészségét közvetlenül
és súlyosan veszélyeztetné.
Például, a munkavállaló nem
köteles a munkaközi szünetben a
munkáltató rendelkezésére
állni, vagy megtagadhatja a szombatra elrendelt
rendkívüli munkavégzés
teljesítését, ha a
kollektív szerződés szerint
hétvégére rendkívüli
munkaidő nem osztható be. Ha a
munkavállaló ennek ellenére
végrehajtja a munkaviszonyra vonatkozó
szabályba ütköző
utasítást, ez nem mentesíti a
munkáltatót a szabálytalan
foglalkoztatásból eredő
felelősség alól (pl. egy
munkaügyi hatósági
eljárásban).
10. Mit kell tennem azután, ha megtagadom a
munkáltatói utasítást?
A munkavállaló az utasítás
megtagadása esetén is köteles
rendelkezésre állni. Egy
utasítás megtagadása nem
mentesít az alól, hogy munkaidőben
továbbra is a munkáltató
rendelkezésére álljon, és a
jogszerű utasításokat
teljesítse. A munkavállalót a
megtagadott utasítás miatt esetlegesen
kiesett időre is megilleti a munkabére.
A munkavállaló a munkáltató
utasításától akkor
térhet el, ha ezt a munkáltató
károsodástól való
megóvása feltétlenül
megköveteli és a munkáltató
értesítésére nincs
mód. Az utasítástól
való eltérésről a
munkáltatót haladéktalanul
tájékoztatni kell. Például,
a piaci eladó munkavállaló
kifejezett utasítás ellenére
hamarabb bezárja a standot és elpakolja
az árut, mert a közelgő
jégeső kárt tehet a kirakodott
áruban.
Az utasítás kötelező
megtagadásának
szabályától kollektív
szerződés és a felek
megállapodása sem térhet el. Az
utasítás megtagadásának
lehetséges eseteire, illetve az
utasítástól való
eltérésre vonatkozó
szabályoktól azonban kollektív
szerződés akár a
munkavállaló
hátrányára is eltérhet
11. Cégünk kikötheti a
munkaszerződésben a hátrányos
jogkövetkezmények
alkalmazását munkaviszonyból
származó kötelezettség
vétkes megszegése esetén?
A munkaviszonyból származó
kötelezettség vétkes
megszegése esetére kollektív
szerződés vagy – ha a
munkáltató vagy a
munkavállaló nem áll
kollektív szerződés hatálya
alatt – munkaszerződés a
kötelezettségszegés
súlyával arányos
hátrányos jogkövetkezményeket
állapíthat meg. A korábbi
szabályozáshoz képest
lényeges változás, hogy bizonyos
feltételek fennállása
esetén hátrányos
jogkövetkezményeket a
munkaszerződés is
megállapíthat, ez azonban csak akkor
érvényes, ha a munkáltató
vagy a munkavállaló nem áll
kollektív szerződés hatálya
alatt. Ebből következik, hogy a vagylagos
feltételek bármelyikének
megvalósulása kizárja a
jogkövetkezmény
kikötését a
munkaszerződésben. Így tehát
akár a munkáltató, akár a
munkavállaló kollektív
szerződés hatálya alatt áll,
érvényesen ilyen szerződéses
kikötés nem jöhet létre.
12. Ahátrányos
jogkövetkezmény kiszabására
irányuló eljárás
szabályait hol említi a
törvény?
A hátrányos jogkövetkezmény
kiszabására irányuló
eljárást szinte egyáltalán
nem szabályozza a törvény. Csak
annyit rögzít, hogy a
hátrányos jogkövetkezménnyel
járó intézkedést
írásba kell foglalni, indokolni kell,
valamint előírja, hogy az
intézkedésre csak 15 napos
szubjektív, illetve 1 éves
objektív határidőn belül
kerülhet sor. Ha a munkáltató
bármelyik határidőből
kicsúszik, fegyelmi intézkedést
már nem hozhat érvényesen.
További eljárási szabály,
hogy a munkavállaló az
eljárás alatt felfüggeszthető.
Eszerint a munkáltató, ha a
munkavállaló által elkövetett
kötelezettségszegés
körülményeinek
kivizsgálása miatt indokolt, a
vizsgálat lefolytatásához
szükséges, de legfeljebb 30 napos
időtartamra mentesítheti a
munkavállalót rendelkezésre
állási és
munkavégzési
kötelezettségének
teljesítése alól [Mt. 55. §
(2) bek.]. Ezen időtartam alatt tehát a
munkavállaló nem köteles
munkát végezni, illetve a munkahelyen
tartózkodni, de erre az időre
távolléti díja megilleti [Mt. 146.
§ (3) bek. b) pont]. Mivel a
felfüggesztés idejére
díjazás jár, a
munkáltatónak sem érdeke, hogy
annak időtartama a feltétlenül
szükségesnél jobban
elhúzódjon.
Minden egyéb eljárási
kérdést a feleknek kell rendezni,
kollektív szerződésben, vagy ennek
hiányában munkaszerződésben
(pl. a kötelezettségszegés
körülményeit felderítő
vizsgálat szabályait, a
munkavállaló
meghallgatásának menetét, az
erről készítendő
jegyzőkönyv tartalmát stb.). A
részletes eljárási
szabályok kimunkálása azért
is fontos, mert a munkáltató által
írásos, indokolt határozatban
kiszabott jogkövetkezmény
bíróság előtt
megtámadható. A hátrányos
jogkövetkezményt
megállapító
intézkedéssel szemben ugyanis a
munkavállaló 30 napon belül
keresettel élhet a munkaügyi
bíróságnál.
13. Milyen jogkövetkezmény
szabható ki a munkavállalóra, aki
munkaviszonyból származó
kötelezettségét vétkesen
megszegi (például késik)?
Az eljárási szabályokhoz
képest részletesebb
előírások vonatkoznak a
kiszabható jogkövetkezményekre.
Hátrányos jogkövetkezmény
lehet tipikusan a munkakör, vagy az alapbér
módosítása, vagy
meghatározott juttatások
megvonása, de lehet bírság,
akár megrovás stb. A szankció
azonban csak a kötelezettség
súlyával arányos lehet.
Például, egy
megbeszélésről 5 percet
késő munkavállaló
alapbérét nem lehet két
hónapra 10%-kal csökkenteni. Emellett tilos
a munkavállaló személyhez
fűződő jogát vagy emberi
méltóságát
sértő büntetés (pl.
nyilvános megszégyenítés,
kötelezettségszegő
munkavállalók nevének
kifüggesztése).
Hátrányos
jogkövetkezményként a munkaviszony
feltételei (pl. valamely bérelem
mértéke) csak határozott
időre, ideiglenesen
módosíthatóak. Az ún.
kétszeres értékelés tilalma
alapján a munkáltató nem
alkalmazhat egyszerre kétféle
szankciót ugyanazért a
kötelezettségszegésért. Azaz,
a munkáltató nem élhet
hátrányos jogkövetkezménnyel
olyan ok miatt, amelyet a munkaviszony
megszüntetésének indokaként
is megjelöl. Döntenie kell tehát, hogy
a munkavállalónak felmond, vagy
például megelégszik azzal, hogy
alapbérét egy hónapra 20%-kal
csökkenti.
A vagyoni hátrányt
megállapító
jogkövetkezmény
összességében nem haladhatja meg a
munkavállaló egyhavi
alapbérét. Például, ha az
alapbér ideiglenes
csökkentésében, vagy a
prémium elvonásában áll a
fegyelmi büntetés, az legfeljebb egyhavi
alapbér erejéig sújthatja a
munkavállalót. Természetesen ez a
korlát fegyelmi
vétségenként értendő,
így ha a munkavállaló
többször is elkövet valamilyen
kötelezettségszegést, akár
minden egyes vétségért
kiszabható a maximális
mértékű vagyoni
hátrány, ha ez az arányos
büntetés.
A munkavállaló vétkes
kötelezettségszegésért
kiszabható jogkövetkezmények fenti
szabályaitól sem kollektív
szerződés, sem a felek
megállapodása nem térhet el.
14. Melyek azok a kötelező orvosi
vizsgálatok, amelyek miatt igazoltan
távol lehet a munkavállaló?
Például nőgyógyászati
beutaló alapján
kivizsgálás, mammográfia
vizsgálat esetén igazolt a
munkavállaló távolléte?
Az Mt. meghatározása szerint,
kötelező orvosi vizsgálat: az az
orvosi vizsgálat, amelyen a
munkavállalónak munkaviszonyra
vonatkozó szabály
előírása alapján részt
kell vennie, ideértve a várandós
állapotra tekintettel előírt orvosi
vizsgálatot is.
Kötelező orvosi vizsgálatnak azt az
orvosi vizsgálatot kell tekinteni, amelyen a
munkavállaló egészségi
állapotától függetlenül
jogszabály rendelkezése alapján
köteles megjelenni.
Jogszabály alapján kötelező
orvosi vizsgálatnak minősülnek
például a munkaköri, szakmai,
illetve személyi higiénés
alkalmassági orvosi
vizsgálatáról és orvosi
véleményezésről
szóló 33/1988. (VI. 24.) NM rendelet
szerinti orvosi vizsgálatok,
továbbá az egyes ágazatokban
előírt egészségi
alkalmassági vizsgálatok, vagy a
tevékenység jellegéből
adódóan egyes munkakörökben
például a szerzett immunhiányos
tünetcsoport okozó fertőzés
terjedésének megelőzése
érdekében szükséges
intézkedésekről és a
szűrővizsgálatok
elvégzésének rendjéről
szóló 18/2002. (XII. 28) ESzCsM rendelet
szerint elvégzendő vizsgálatok.
Számtalan ágazati jogszabály
rendelkezik arról, hogy az adott esetben
valamely munkakör ellátásával
összefüggésben milyen orvosi
vizsgálaton szükséges részt
venni.
Kötelező orvosi vizsgálatok
közé tartoznak azok a vizsgálatok
is, amelyek az egészséges és
biztonságos munkavégzés
feltételeinek
biztosításával függenek
össze, például a
képernyő előtti
munkavégzés minimális
egészségügyi és
biztonsági
követelményéiről
szóló 18/1988. 50/1999. XI.3.) EüM
rendelet szerinti szem- és
látásvizsgálat.
Kötelező orvosi vizsgálatnak
tekinthetőek az egyes munkakörökhöz
kapcsolódóan a
védőoltáson való
részvétel.
Nemcsak a jogszabályban kifejezetten megnevezett
orvosi vizsgálat tekinthető a
mentesítés szempontjából
kötelező orvosi vizsgálatnak, hanem
például a jogszabályban
meghatározott vizsgálathoz
kapcsolódóan, az orvos által
elrendelt és indokolt szakvizsgálat is,
például alkalmi vizsgálattal
összefüggésben.
Kollektív szerződés vagy üzemi
megállapodás részletezheti, hogy
mely vizsgálatok tekinthetők
kötelező orvosi vizsgálatnak.
Továbbá a munkáltató
és a munkavállaló
megállapodhatnak abban, hogy mely esetekben
mentesül a munkavállaló a
munkavégzés alól.
Nem tekinthetőek az Mt.
szempontjából kötelező orvosi
vizsgálatnak a
népegészségügyi
célú, célzott
szűrővizsgálatok,
(például: mammográfia,
tüdőszűrés,) és nem
tekinthető kötelező orvosi
vizsgálatnak a betegég okán
elrendelt nőgyógyászati
kivizsgálás sem, a munkakörhöz
kacsolódó egyéni kockázati
tényezők hiánya miatt (kivéve
terhesgondozás).
15. Milyen jogszabály alapján
kötelesek a munkáltatók
munkaruhát biztosítani a
közétkeztetésben részt
vevő dolgozóknak?
A Munka Törvénykönyve a munkaruha
juttatásra vonatkozó kifejezett
kötelezettséget nem ír elő a
korábban hatályos
szabályozáshoz hasonlóan.
Ehelyett a munkaviszonyban irányadó
alapvető kötelezettségek
között szabályozza a
munkafeltételek
biztosítását.
A munkáltató köteles a
munkavégzéshez szükséges
feltételeket biztosítani.
A munkaruha az adott eset konkrét
körülményeitől függően
a munkavégzéshez szükséges
tárgyi feltételnek minősül.
Közétkeztetésben
történő foglalkoztatás
esetén például a munkaruha
nélkülözhetetlen a higiénikus
munkakörnyezet fenntartásához, a
munkavállaló testi
épségét veszélyeztető
kockázatok megelőzéséhez, a
munka zavartalan működésének
biztosításához.
A munkavédelemről szóló
törvény alapján a
munkavállaló jogosult megkövetelni a
munkáltatójától a
munkavégzéshez munkavédelmi
szempontból szükséges
felszerelések, munka-és
védőeszközök
biztosítását.
A munkáltató ezen túlmenően
köteles a munkavállalónak azt a
költséget megtéríteni, ami a
munkaviszony teljesítésével
indokoltan merül fel.
Abban az esetben, ha a munkavállaló a
saját költségén
megelőlegezné a munkaruhát, a
munkáltató köteles
megtéríteni az ezzel kapcsolatban
felmerült indokolt költséget, ha a
munkaruha a munkaviszony
teljesítéséhez
szükséges.
Emellett figyelembe kell venni az adott
ágazatban irányadó
végrehajtási rendeleteket is a
munkaruha-juttatás feltételeiről.
Összefoglalva megállapítható,
hogy esetlegesen valamely ágazatban,
speciális végrehajtási rendelet
hiánya nem zárja ki a közalkalmazott
munkaruha juttatásra való
jogosultságát.
|